Een wijkdeelauto. Goed idee, of niet?

Op woensdag 19 juni kwamen geïnteresseerde buurtgenoten luisteren naar deelautospecialist van de Gemeente Groningen, Thijs Oost, om te horen of een elektrische wijkdeelauto in de Zeeheldenbuurt misschien iets voor ons is. En voor jou. Nou, dat ligt er aan.

Kosten

Allereerst de kosten. Die zijn lager dan die van een eigen auto, zolang je die eigen auto niet elke dag gebruikt. Gebruik je jouw eigen auto wel elke dag? Dan is zo’n deelauto sowieso niks voor jou.

Heb je geen auto of een auto die je af en toe gebruikt? Een gemiddelde auto kent aan vaste lasten (afschrijving, onderhoud, wegenbelasting, verzekering, parkeren) al gauw zo’n € 300 per maand. Per kilometer komen daar nog de variabele kosten bij (stroom of brandstof en extra afschrijving en onderhoud). Als je even goed doorrekent scheelt het best wel snel. Google/zoek even op ‘calculator autokosten autodelen’ om een indruk te krijgen. Of klik op de link helemaal onderaan.

De wijkdeelauto kan uit als er gemiddeld 2000 kilometer per maand mee wordt gereden. Er moet dus genoeg belangstelling zijn én per lid/gebruiker genoeg gereden worden om het project te kunnen laten slagen.

Buurtsolidariteit

Bij dit principe wordt er een coöperatie opgericht, waaraan sommige leden/buren wel een actieve bijdrage moeten leveren (bestuur, drie mensen). De rest is gewoon lid/gebruiker. Onderling moeten we als buren daarna regelen dat de auto bijvoorbeeld schoon blijft en dat er niet in gerookt wordt.

Bij schade wordt er eerlijk gekeken wie er als laatste gereden heeft. Maar ook hierover kan de coöperatie andere afspraken maken (wat doe je als er schade is veroorzaakt terwijl de auto geparkeerd stond?).

Als er na een jaar door de coöperatie winst is gemaakt, kan het geld in de buurt worden geïnvesteerd (groen, fietsparkeervlonders, pakketjes-afhaalmuur) of terugbetaald aan de leden.

Vaak zoekt de gemeente aansluiting bij bedrijven en organisaties waar al deelauto’s in gebruik zijn, die dan weer ook door wijkbewoners kunnen worden gebruikt. Zo loopt er bij Alfacollege een project. Die school heeft ook in onze wijk een gebouw. Misschien dat we daar de auto kunnen parkeren en laden. En door met hen te delen zijn de kosten waarschijnlijk wat lager.

De gemeente streeft ernaar voor elke deelauto twee auto’s de wijk uit te krijgen. Hierdoor verlaagt de parkeerdruk, en ontstaat er meer ruimte voor groen, speelruimte voor kinderen en plek voor fietsen, bijvoorbeeld.

Lidmaatschap coöperatie

Als je meedoet word je dus lid van een coöperatie. Lidmaatschap kost een bepaald bedrag per maand. Je kunt elk jaar op twee momenten in- en uitstappen, wel met een opzegtermijn. Als lid krijg je net als bij de andere deelautosystemen een app, waarmee je de auto opent en ritten kunt reserveren. Het is sowieso handig Greenwheels of MyWheels als alternatief aan te houden, mocht de wijkauto bezet zijn, maar de ervaring is dat dit in de meeste gevallen niet nodig is. In Groningen wordt als buurtauto-systeem ‘DEEL’ gebruikt (link naar website onderaan).

De coöperatie bepaalt of je per huishouden of bestuurder lid kunt worden en betaalt. Alle leden zijn verzekerd en mogen dus rijden.

De coöperatie wordt zelf eigenaar van de auto via een lease-constructie (dus eigenlijk leaser). Dit is echt anders dan bij GreenWheels of MyWheels. De coöperatie mag ook zelf bepalen hoe de tarieven van de auto er uit gaan zien, en welke auto er gekozen wordt.

Proeftijd, aanvraag en vervangend vervoer

De gemeente biedt bij genoeg belangstelling eerst een half jaar een proefauto aan, om te kijken of het werkt in de wijk. Op basis van de ervaringen wordt dan besloten of de deelauto blijft, en welke auto er gewenst is.

Mocht dat bekend zijn, dan worden gereserveerde parkeerplek (altijd beschikbaar voor de deelauto), laadpaal en de splinternieuwe auto zelf allemaal geregeld. Bij een te grote vraag naar de deelauto zorgt de aanbieder (dus de leasemaatschappij eigenlijk) voor vervangend vervoer of aanvullende auto’s. En omdat het een leaseauto is, zijn onderhoud en reparaties vanzelfsprekend inbegrepen bij de prijs. Sommige aanbieders zorgen zelfs voor een haal- en brengservice bij onderhoud of pech.

Ga je langer op vakantie? Bij sommige aanbieders krijg je als lid van de coöperatie korting op de huur van een grotere benzineauto.

Hoe nu verder?

Om te berekenen hoeveel kilometers je nu gemiddeld rijdt en een goede inschatting van de behoefte in onze wijk te kunnen maken, wordt iedereen eerst gevraagd een formulier in te vullen. Bij ongeveer 20 aangemelde instap-leden komt er een startbijeenkomst. Als daar nog steeds genoeg animo is, organiseert de gemeente de proefplaatsing.

Links

Meer info en aanmelden bij de gemeente: https://duurzaamgroningen.nl/autodelen

Kostencalculator (een van de vele): https://www.onzeauto.com/tarieven#REKENEN

Systeem dat in Groningen wordt ingezet voor buurtdeelauto’s: https://WijzijnDEEL.nl

Meer nieuws

Op woensdag 19 juni kwamen geïnteresseerde buurtgenoten luisteren naar deelautospecialist van de Gemeente Groningen, Thijs Oost, om te horen of een elektrische …

Overweeg je jouw auto weg te doen omdat je heel af en toe rijdt en de vaste kosten te hoog vindt? Heb …

In mei hebben Eric Ebbers (Technisch Specialist Water Gemeente Groningen) en Doeke van Duinen (bouwkundige) een quickscan uitgevoerd in de wijk, naar …

Onder leiding van bouwkundige Doeke van Duinen start een klein team van experts op 15 mei met een voorinspectie van de wijk. …

Kom je ook kennismaken met de cultuurmakers in de buurt? Na een gezellige uitleg bij Café Bolhuis loop je in groepjes langs …

Op 25 maart sprak een kleine delegatie van onze wijk met Henk Kosmeijer (gebiedsmanager Groningen Zuid) en Imke de Vries (teamleider Techniek …

Archief